HN 1

HN1

  • In 1916 gebouwd bij Jaap Heijman in Enkhuizen
  • Afmetingen: 8,50 m x 3,05 m x 0,65 m
  • Motor: 23 pk Volvo Penta

dhs.schepen.schHN1.0600_0350

pastedGraphic.pdf

Bontekoerace 2009

De schouw HN 1 is gebouwd in 1916 op de werf van Heyman te Enkhuizen. De kosten voor het scheepje met een lengte van 8,5 meter, bedroegen fl 1000, -. Er zijn vier schouwen gemaakt van die lengte rond diezelfde tijd. In 1931 werd er een hulpmotor ingebouwd, een 6 pk bolinder benzinemotor. Voor de oorlog is de schouw naar Friesland verkocht en heeft daar verschillende eigenaren gehad. De laatste eigenaar was de visser Jan-Yekes Visser uit Laaxum, vissend onder nummer HL 5. Hij heeft het schip verkocht in 1970 aan de familie Maters en is vervolgens in de recreatie terecht gekomen.

Onze stichting heeft de HL 5 (ex- HN 1) begin 1995 in bezit gekregen. Daarna zijn vrijwilligers van de stichting langzaam begonnen om de slechte delen van het schip te slopen in overleg met Pils Stofberg van de gelijknamige werf. Eind 1996 is de schouw naar de werf van Stofberg gebracht, waar een begin is gemaakt met de verdere restauratie. In 1998 is de restauratie al zover gevorderd dat de boeisels al op hun plaats  zitten, vastgebout, klaar voor het klinken. Ook de slechte stukken huid zijn vervangen. Op de zagerij worden ondertussen de zwaarden en het roer gemaakt en met het beslag wordt een begin gemaakt. Boom voor de mast wordt in 1999 uitgezocht en aangekocht. In de loop van 2000 is werd het grote werk aangepakt en is het vooronder en het het vlak eruit gehaald en nieuw gemonteerd. Daarna is alles vastgeklonken en geschilderd. In december was de tewaterlating en werd aan de tocht naar Hoorn begonnen, alwaar een feestcomiteé ons stond op te wachten. In januari 2001 begonnen met inbouw van de laningen en vooronder. Het eerste openbaar optreden was bij  bij Aqua Hoorn. Halverwege 2002 de zeilen voor het eerst aan geslagen om bij de intocht van de Duyfken aanwezig te kunnen zijn. Daarna nog diversen keren gezeild en verhuur gevaren. Juni 2003 feestelijke in gebruikname van de HN 1, terwijl in december het nieuwe grootzeil voor de HN 1 af is gekomen. De nieuwe fok werd aangeslagen begin 2007.  In 2008 volgde restauratie van de bun en de trog. De motorkast werd in het verlengde van de trog gemaakt, en van veel dikker plaat materiaal dan waar de oude gelaste trog en bun van gemaakt waren.
In de jaren daarna tot heden is volstaan met het jaarlijks onderhoud.