Onze schepen

 

Onze schepen voeren de visserijnummers HN1 en HN20 uit de tijd dat ze nog volop in bedrijf waren. Het zijn ijzeren platbodems, op ambachtelijke wijze geklonken. Ze zijn voorzien van een bun, die via kaarplaten met het buitenwater in verbinding staat, zodat de gevangen vis levend kan worden vervoerd. Authenticiteit staat bij ons voorop. Onze schepen hebben zeilen van katoen en het touwwerk is geslagen van natuurvezels. Ook voor het onderhoud gebruiken we zoveel mogelijk natuurlijke materialen.

HN1

  • In 1916 gebouwd bij Jaap Heijman in Enkhuizen
  • Afmetingen: 8,50 m x 3,05 m x 0,65 m
  • Motor: 23 pk Volvo Penta

H20

  • In 1934 gebouwd bij Van Goor in Monnickendam
  • Afmetingen: 8,80 m x 3,20 m x 0,85 m
  • Motor: 23 pk Volvo Penta

Lees meer over de HN1

Lees meer over de HN20

Fuikenboot HN1

  • Aangekocht in 1997
  • Restauratie klaar in 2019
HN30

Fuikenboot H30

    • ±1930 in opdracht van Nico Verbeek
    • In bezit sinds 1993 na schenking door Aaf Bart
Fuikenboot HN30 in Zuiderzeemuseum

Lees meer over de fuikenboot HN1

Lees meer over de fuikenboot HN30

Hoorn ‘Spekbakkenhaven’ 

 

De stalen schouwen kwamen in opmars aan het begin van de 20e eeuw. Tot die tijd werd er voornamelijk gevist met houten botters. De schouw dankte haar populariteit aan de eenvoudige en daardoor snelle en goedkope bouwwijze. Zij was geschikt voor de visserij op Zuiderzee en later op het IJsselmeer, waar zij met zijn geringe diepgang dicht onder de kust kon komen. Het schip kan met twee bemanningsleden worden gevaren. Vanwege het hoekige ontwerp, die sterk afwijkt van die van de botter, kreeg de schouw de bijnaam ‘spekbak’. Als thuishaven van wel zeventien schouwen stond Hoorn in de jaren dertig bekend als de ‘spekbakkenhaven’.

‘Spekbakken’ aan de Veermanskade: Vooraan HN1 en HN20 (ca. 1950)

Heeft u een vraag? Mail ons!