HN20 Journaal Restauratie 

 

 Journaal 1, 7 december 2020, Enkhuizen 
Op dit moment staat de HN20 in de loods bij Stofberg in Enkhuizen. Met dit journaal willen we jullie op de hoogte houden wat er gebeurd met de HN20.

De aanloop

Afgelopen jaar werd het duidelijk dat het ijzerwerk van de HN20 wat slechte plekken ging vertonen. Met name de delen die vochtig blijven waren verdacht, met name het achterste gedeelte van het vooronder, het vlak ter hoogte van de motor. Ook de bun is zo slecht dat er gaten in zitten. Daarom hebben we de HN20 door Pils Stofberg laten beoordelen en daar werd ook duidelijk dat de HN20 groot onderhoud nodig heeft. Er was te verwachten dat het staal op sommige plekken te dun geworden was. De bun is zo slecht dat hij vervangen moet worden.

De HN20 bij Stofberg

Inmiddels is de HN20 zoveel mogelijk ontmanteld en naar Stofberg gebracht, waar hij in de loods staat. Daar is de motor verwijderd en het roer en de schroefas, zodat we ruimte hebben om teer en verf in de kuip te verwijderen.

Met een naaldenbikker zijn we aan de slag gegaan om oude (uitgeharde) teer en verf te verwijderen uit de kuip. Hierdoor is de eerste schade tevoorschijn gekomen. 2 gaatjes in het schot en een gat in het vlak onder de oude motorsteun.

Deze plekken laten we nog beoordelen door Pils Stofberg, maar waarschijnlijk kunnen er wel stukken uitgeslepen worden en nieuwe stukjes plaatwerk in gelast worden. 

Afgelopen zaterdag zijn we de uitdaging aangegaan om de plaat met mastvoet te verwijderen. Deze zat met een overmatige hoeveelheid bouten vast, op een plek waar je niet lekker bij kan. Maar dat is uiteindelijk toch gelukt. Dat geeft ons de ruimte om het vooronder goed onderhanden te kunnen nemen.

De motor

De motor van de HN20 heeft afgelopen jaar ook aandacht gevraagd (en gekregen). Op de terugweg na de taandagen in het  Zuiderzeemuseum, begon de motor in te houden en onregelmatig te lopen. De motor heeft een onderhoudsbeurt gehad. Olie is vervangen en filters zijn gewisseld of schoon gemaakt. Het filter van de opvoerpomp bleek het meest verstopt. Er is een extra dieselfilter gemonteerd met waterafscheider en de morsekabels zijn
vernieuwd.

Nu de motor uit de HN20 gehesen is, kan er verder nog wat onderhoud gedaan worden. De impeller mist een schoep, dus die moet vervangen worden. Het membraam van het opvoerpompje lijkt wat verhard en de motorsteunen hebben ook hun beste tijd gehad. Geen ernstige dingen dus.

Hoe nu verder

  • We gaan verder met het wegbikken van teer en verf op de plekken waar we  utroest verwachten (en al zien).
  • Waar de verf er nog goed op zit, is schuren voldoende.
  • De slechte plekken moeten beoordeeld en aangepakt worden.
  • We gaan een plan maken welke verf we gaan gebruiken.
  • Ook gaan we een start maken met subsidies aanvragen.

Meer foto’s

Kijk voor meer foto’s op onze fotopagina

 

Wilt u misschien vrijwilliger worden? Vul het formulier in, dan nemen wij contact met u op.

Inschrijven
nieuwsbrief